zaterdag 2 juli 2011

Google+ Zou dat iets zijn voor archiefdiensten?

Google heeft 28 juni een nieuw iets geïntroduceerd: Het Google+ Project. Het bedrijf wil daarmee een zoveelste poging wagen om de sociale media markt te bestormen, dit keer met 5 'concepten': Sparks, Hangout, Mobile, You en Circles.

Hieronder het introductiefilmpje van het Google blog. Op dat blog staan meer filmpjes.



De eerste vier concepten zijn gereedschapjes om te spelen en te delen. Delen van online gevonden informatie, multiple video chat, uploaden van bestanden vanaf je smartphone en het idee dat het allemaal van jou uit gaat. Daarvan zijn er al een heleboel te vinden binnen de social media. Het is vermoedelijk het laatst genoemde concept - Circles - dat het interessant maakt.

Circles laat je je contacten visueel letterlijk in kringen organiseren. Je maakt kringen van tevoren aan en voegt er contacten aan toe. Ieder nieuw contact voeg je aan een bestaande kring toe. Of je reorganiseert in nieuwe kringen. En daarna deel je wat je maar wil met een kring, of meerdere kringen. Uit de beschikbare informatie kan ik zo snel niet opmaken of je een contact ook aan verschillende kringen kunt toevoegen, maar het lijkt me sterk dat dat niet zou kunnen. Daarnaast zou het interessant zijn om te kunnen zien aan welke kring iemand jou heeft toegevoegd, maar ik kan me zo voorstellen dat dat nou privé-informatie is ;-)


Mijn eerste indruk was, eerlijk gezegd, dat van een gepimpt adressenbestand. Een Mailinglijst+ zeg maar. De Google Circles module lijkt me vooral voordeel bieden aan Google, die zo een prachtig inzicht in de waarde van je connecties krijgt. Vermoedelijk komt dat je gepersonaliseerde zoekresultaten ergens wel ten goede, maar je geeft er wel erg veel voor weg, qua privacy. Zo is mijn gevoel nu nog steeds.

Niettemin is het 'waarderen' van je contacten wel degelijk een interessante optie. Op Facebook e.d. is iedere 'vriend' van gelijke waarde en iedereen die deze status heeft, ziet en merkt hetzelfde van je, tenzij je heel gericht informatie gaat verspreiden. Maar dat vraag weer speciale handelingen.

Eigenlijk organiseert Circles het spelen en delen voordat je de actie uitvoert. Ik zie wel opties voor de 'zakelijke' markt, in dit geval archiefdiensten. Als je je verschillende klantengroepen, collega's, gelijkgestemden - en welke andere waardering dan ook - organiseert in kringen, dan is de informatie gericht te verspreiden, zonder dat je er mensen mee lastig valt die het niet wille/hoeven zien en zonder dat jij het overzicht kwijt raakt van wat je op welk platform of via welke media verspreid hebt.

Ik heb me aangemeld voor een invite. Zijn er al archiefdiensten (of andere 2.0-ers) die er al een hebben gekregen?

(Dit bericht is ook verschenen op Archief 2.0)

Geen opmerkingen: