Door het gebruik van twee hashtags probeerde het bedrijf de relatie te leggen tussen de producenten, de klant en de 'verse' producten van McDonalds. De eerste hashtag (#meetthefarmers) werkte nog wel redelijk positief, maar de tweede, #McDstories, pakte verkeerd uit.
Ronald liep een blauwtje |
Toegegeven, het was een dappere poging van McDonalds om te proberen twitter in te zetten voor reclame. Maar ook een beetje dom. Zelfverheerlijking blijft op twitter (en andere open social media platforms) meestal niet onbestraft en de uitkomst is volkomen oncontroleerbaar. Of men dat bij het hamburgerbedrijf door had, waag ik te betwijfelen, gezien de opmerking:
We quickly pulled #mcdstories and it was promoted for less than two hours.Vreemd dat je denkt dat je zoiets kunt 'intrekken' op twitter.
Volgens mij moet reclame op dit soort platforms uit zichzelf ontstaan. Geregisseerde pogingen hebben, op z'n voordeligst, weinig effect. Maar het kan dus ook als een boemerang terugkomen.
Laten we afsluiten met een leuke viral: McDonald's Rap (geluid aan!)
Plaatjes
http://create.boomerang.nl/profiel/g-art/werk/man-vecht-met-agenten-in-mcdonalds?order=
2 opmerkingen:
Heel leuk die rap!
Ik heb de berichtgeving over deze fout gelopen PR-truc enigszins gevolgd en het is een prachtvoorbeeld van hoe het niet moet en vooral hoe je social media verkeerd kunt gebruiken :)
Dank voor je reactie, Luud.
Wat die bedrijven (of eigenlijk de marketingafdelingen) niet doorhebben, is dat bij het sociale media tweerichtingsverkeer is. Het actie = reactie mechanisme is heel sterk aanwezig en het opdringen van een imago dat je niet kunt waarmaken, wordt zwaar gestraft.
Inderdaad weer een mooi voorbeeld van botsende realiteiten.
Een reactie posten