dinsdag 13 november 2012

Bye-bye Amazon ReadingList

Dit wordt geen inhoudelijke post. Ik zet mijn blog nu in als archief van mijn handelen, activeer de geheugenfunctie en wie weet, de verantwoordingsfunctie. Door mijn Amazon reading list van mijn LinkedIn-profiel hier naartoe te kopiëren, behoud ik de informatie in mijn eigen context. Ik kan het dan op LinkedIn verwijderen en heb vanaf dat moment hier een nieuw 'origineel'. Particuliere vervanging, met minimale regels rond authenticiteit en integriteit. Onderstaande informatie is vooral bedoeld om de vervanging te motiveren.



Ik ga de Amazon ReadingList dus van mijn LinkedIn-profiel verwijderen. Niet omdat ik het daar niet vind passen, maar omdat de functionaliteiten niet deugen.

Ik kan alleen in Amazon zoeken naar het gelezen boek. Het mag dan wel de grootste boekhandel ter wereld zijn, maar ze hebben lang niet alles. Niet via de LinkedIn-applicatie, in ieder geval. Ik lees nog wel eens een Nederlands boek en dat staat er vaak niet in. Zeker als het non-fictie en ook geen managementliteratuur is. De Leugenmachine van Harald Merckelbach was bijvoorbeeld niet te vinden, toen ik er een commentaar over wilde schrijven. En dat gebeurde me vaker. Heel ergerlijk.

De datum van 'eerste' publicatie blijft niet staan. Zo zag ik na een tijdje in het commentaar dat ik op Hoe God verdween uit Jorwerd had geschreven een tikfout staan. Toen ik het wijzigde, kwam het hele commentaar weer als nieuw gepubliceerd bovenaan in mijn ReadingList te staan. Mensen die mijn lijst volgen (ik weet het, dat waren er maar drie), krijgen dan te zien dat ik iets nieuws heb gelezen, terwijl dat niet zo is. Jammer.

En dan waren er wat kleine ergernissen, zoals het niet kunnen opmaken van je tekst of links kunnen toevoegen.

Door vooral de zoekbeperking (alleen binnen Amazon), werd de lijst niet vaak ge-update en bleef het een mager en niet altijd ter zake doende lijstje. De laatste vijf boeken die ik gelezen heb, kon ik er niet kwijt. Dat schiet niet op. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet goed waarom Amazon / LinkedIn niet de mogelijkheid biedt om boeken toe te voegen die niet bij Amazon voorkomen. Dat levert toch ook meerwaarde op? Ik ga nu mijn blog gebruiken voor korte commentaren op boeken.

In de onderstaande tabel staan de belangrijkste gegevens: coverplaatje (voor zover te vinden op Amazon, anders nu aangevuld met Nederlandse plaatjes), schrijver en titel en mijn commentaar (inclusief aanvullende gegevens over het 'vervangingsproces'. Datum van publicatie dus niet, want die is onbetrouwbaar.

Cover
Schrijver en titel
Commentaar

Geert Mak:
Hoe God verdween uit Jorwerd.

(Chido has read this book)


Ondanks de soms ergerlijke Mak-stijl (copy-paste uit kranten en handboeken), toch een mooi overzicht van de veranderingen op het platteland. Die eerste hoofdstukken: gewoon even doorzetten.

Voor de omzetting van LinkedIn naar mijn blog heb ik een ander cover-plaatje gezocht. Het originele was die van de Engelstalige versie:
Jorwerd: The Death of the Village in Late 20th Century Europe





Aravind Adiga:
The White Tiger: A Novel

(Chido has read this book)

Als het een film was, zou ik het een komisch drama noemen, maar dat doet absoluut geen recht aan het boek.

Het is een beschrijving van de Indiase kastenmaatschappij in de 21e eeuw in romanvorm. Een jongeman probeert zijn kaste te ontstijgen en leert dat er in de "grootste parlementaire democratie ter wereld" eigenlijk maar één manier is om dat te doen. Meer wil ik er niet over zeggen, want je geeft al snel te veel weg in dit verhaal en dat zou jammer zijn. De opzet in briefvorm, gericht aan de premier van China, geeft het geheel een komisch-ironische toon.

Het sluit aan bij mijn beeld over India, zonder dat ik daar ooit geweest ben. Maar ook als er weinig van zou kloppen, is het nog steeds de moeite van het lezen waard.




Terry Pratchett:
Interesting Times

(Chido has read this book)

Tja, Pratchett: altijd heerlijk om te lezen.
Een mooie mix van de chaostheorie en Oosterse (voornamelijk Chinese en Japanse) cultuur in de bekende Diskworld-setting. En Gezond Verstand, natuurlijk!

Drie citaten:

"They may look about the right size for a butterfly's wings, but that's only because human beings have always preferred common sense to logic."

"Magic isn't like maths. Like the Discworld itself, it follows common sense rather than logic. And nor is it like cookery. A cake's a cake. Mix the ingredients up right and cook them at the right temperature and a cake happens. No casserole requires moonbeams. No souffle ever demanded to be mixed by a virgin."

"It's not running away,' he managed. 'It's a sensible withdrawal. Tactics. Good grief, it's common sense!




Terry Pratchett:
The Truth

(Chido has read this book)

Prachtig. Over het 'ontstaan' van de eerste krant en 'nieuws' en vrijheid van meningsuiting en de keerzijde van die medaille. In Diskworld, welteverstaan...

Een fantasy-achtig boek dat iedere politicus en journalist (nou vooruit: iedereen) zou moeten lezen.

The Truth Shall Make Ye Fret

Overigens komt een van de mooiste Pratchett-omschrijvingen van de mensheid er in voor:


"There are, it has been said, two types of people in the world. There are those who, when presented with a glass that is exactly half full, say: this glass is half full. And then there are those who say: this glass is half empty. The world belongs, however, to those who can look at the glass and say: What's up with this glass? Excuse me? Excuse me? This is my glass? I don't think so. My glass was full! And it was a bigger glass!"




Steve Bailey:
Managing the Crowd: Rethinking Records Management for the Web 2.0 World

(Chido has read this book)
Het is vooral awareness, maar daarom niet minder interessant. Verplichte kost voor archivarissen, Records Managers en DIV-ers.

De zwarte zwaan - de impact van het hoogst onwaarschijnlijke


Nassim Nicholas Taleb:
De Zwarte Zwaan: de impact van het hoogst onwaarschijnlijke.

(Chido wants to read this book)

Voor mijn afscheid bij de provincie Flevoland gekregen (in het Nederlands). Ben heel benieuwd!

Volgens ReadingList:
The Black Swan: Second Edition: The Impact of the Highly Improbable: With a new section: "On Robustness and Fragility"


Nieuw Amsterdam

Russell Shorto:
Nieuw Amsterdam

(Chido wants to read this book)

Gekregen voor mijn afscheid bij het ROPAI (in het Nederlands)

Volgens ReadingList:
The Island at the Center of the World: The Epic Story of Dutch Manhattan and the Forgotten Colony That Shaped America



Saskia Noort:
De Eetclub

(Chido has read this book)
Een prachtige beschrijving van de nouveau riches - jonge gezinnen in het Gooi (en vermoedelijk daarbuiten). Verder is het boek als thriller iets minder geslaagd, vooral vanwege de wat plotselinge (en daardoor ongeloofwaardige) plotwending op het einde.

Niettemin de moeite waard.


Chris Anderson:
The Long Tail: Why the Future of Business is Selling Less of More

(Chido has read this book)
Leuk!
Niet zaligmakend, natuurlijk, maar het heeft mij wel de ogen verder geopend ten aanzien van online handel, kennisdeling en samenwerking tussen professionals en amateurs.

Knielen op een bed violen

Jan Siebelink:
Knielen op een bed violen

(Chido has read this book. Nou ja, half.)
Ik ben er mee gestopt.
Dit is echt niet mijn stijl. Dat een dogmatisch religieus leven ellende oplevert, ook voor het nageslacht, dat weet ik nou wel. De treurnis en onontkomelijkheid van het verhaal wekken bij mij grote irritatie op. Ook in audioboek-vorm was het niet te doen.

Plaatjes
http://jorgensundberg.net/wp-content/uploads/2011/04/amazon-linkedin-reading-list-300x225.jpeg
Amazon.com

2 opmerkingen:

Twan van Elk zei

Misschien is Goodreads.com iets voor je? http://www.goodreads.com/book/show/16014148-de-leugenmachine

CHIDO zei

Dank voor je tip, Twan.
Ik ben nog niet helemaal overtuigd. Het betekent dat ik een Goodreads-account moet aanmaken en ik kan niet alle voordelen zien voordat ik dat gedaan heb. Het liefst zou ik het integreren in mijn LinkedIn-pagina, maar ik geloof niet dat dat mogelijk is.

Dan schijnen er widgets te zijn voor op je eigen blog e.d., maar ik kan niet zien welke widgets dat zijn, zonder een account aangemaakt te heben. En zo belangrijk vind ik het delen van mijn leesvoer niet, dus ik doe het nu wel even via mijn blog :-)

Maar wie weet, in de toekomst...