maandag 21 november 2011

De Secretarisvogel

De verhaaltjes zijn niet onbekend onder archivarissen: die met de Secretarisvogel van Toon Tellegen. Het zijn mooie fabels over de neerslag van het leven op papier, in eenvoudige schoonheid verwoord. De stijl is kenmerkend voor Tellegen en maakt dat het een van mijn favoriete korte-verhalen-schrijvers is. Prachtige, vaak absurde verhaaltjes die een glimlach om de mond brengen.


De Secretarisvogel leeft het liefst schriftelijk en vertrouwt alles toe aan het papier. Zijn contacten zijn schriftelijk, net als zijn kwalen. En hij viert zijn verjaardag schriftelijk:

De verjaardag van de secretarisvogel

Op een ochtend kreeg de eekhoorn een brief:
Beste eekhoorn,
Morgen ben ik jarig.
Ik vier mijn verjaardag schriftelijk.
Zal ik je een schriftelijke taart sturen?
De secretarisvogel

De eekhoorn dacht diep na schreef terug:
Beste secretarisvogel,
Dat is goed.
Als je maar wel precies opschrijft hoe hij smaakt.
De eekhoorn.

De volgende ochtend kreeg de eekhoorn een brief van de secretarisvogel, waarin hij precies beschreef hoe zijn taart smaakte. Het was een dikke brief, en de wind moest hard blazen om hem onder de deur van de eekhoorn door te duwen.

Toen de eekhoorn uren later de laatste bladzijde uit had knikte hij en schreef aan de secretarisvogel dat het een heerlijke taart was geweest.

Ik heb woord voor woord gesmuld, schreef hij.
Vooral die gestoofde kastanjes, die tussen haakjes stonden, vond ik heerlijk.

Hij stuurde de secretarisvogel een kleine, schriftelijke tafel, als cadeau, en een warme handgeschreven muts voor de winter. Hij wist dat de secretarisvogel graag zo schriftelijk mogelijk leefde.

Die avond schreven zij nog een wals aan elkaar, waar zij helemaal duizelig van werden, en legden toen hun pennen neer.

Dag eekhoorn, dacht de secretarisvogel.
Dag secretarisvogel, dacht de eekhoorn.


Meer Secretarisvogel? Lees Iedereen was erbij en zoek op "secretarisvogel".

Plaatjes: http://static.nationalgeographic.nl/pictures/genjUserPhotoPicture/original/90/30/35/secretarisvogel-9-353090.jpg
http://82.197.222.111/wwwopac/wwwopac.exe?outputtype=image/jpeg&fullimage=1&thumbnail=d:\adlib\images\blik\B2008-0553.jpg

3 opmerkingen:

Ingmario zei

Prachtig!
En een citaat uit een ander boek:
"'Gaat u ook naar de vergadering?' vroeg Mr. Finney.
De secretarisvogel boog zich voorover. Zijn scherpe snavel, waar een grote bril op stond, prikte bijna in het gezicht van Mr. Finney. 'Nee, vergaderen is niets voor mij. Vergaderingen zijn voor praters, kwebbelaars en kletskousen!' Hij ging weer rechtop staan, keek voor zich uit en zie niets meer."

CHIDO zei

@Ingmar
Wat een leuk boek lijkt me dat!
Eens kijken of het hier thuis nog aftrek vindt.

CHIDO zei

Kijk eens aan! We blijken het boek van Mr. Finney gewoon in huis te hebben.