dinsdag 10 januari 2012

On Reading in the Digital Age

Vandaag klikte ik op een digitale folder van de Leidse Universiteit. Ik was op zoek naar iets anders, maar trof een melding over de scriptieprijs 2010 van de Stichting Lezen. (Heet dat niet serendipiteit? Of gewoon 'brede interesse'...)

Een Leidse studente, Elli Bleeker, had de prijs gewonnen voor haar afstudeerscriptie On reading in the digital age.

A magazine is an iPad that does noet work


De inleiding van de scriptie deed me besluiten het werk niet alleen te downloaden, maar ook terugvindbaar op te slaan op mijn eigen servertje:

Gloomy scenarios abound in relation to current developments in digital reading. Maryanne Wolf fears that ‘many of our children are in danger of becoming […] a society of decoders of information, whose false sense of knowing distracts them from a deeper development of their intellectual potential’.
French philosopher Alain Giffard has a similar concern: he anticipates developments that will result in a situation where digital natives are not able to sustain classical reading. One of the most suggested effects of the digital medium on our minds is a decreasing attention span and the loss of cognitive skills, preventing readers from following the narrative of a story.


However, reading as we know it today only dates back approximately two centuries, when the late eighteenth century represented a turning point in the history of reading in the West. An increasing variety of reading matter and the emergence of a mass readership created ‘a fundamental shift in the nature of reading’
Verderop schrijft Bleeker:
When it comes to current events in the field of digital reading, both voices of protest and praise are evident. As Niels Bakker remarks, researchers in the field of digital reading can be divided into conservatives, who worry about the decline in reading in print, and the progressives, who embrace digital developments. Each significant development has its own advocates and adversaries, some more realistic than others.
Dit is iets waar ik zelf ook al een poosje over nadenk: de voor- en nadelen van het digitale lezen. Daarbij behoor ik tot het progressieve kamp en ben ik vooral geïnteresseerd in de (ik durf de term bijna niet te gebruiken) paradigmaverschuiving bij het publiceren, beschikbaarstellen en lezen.

Bleeker refereert in haar inleiding ook nog aan John Locke:
The 18th century philosopher John Locke feared that the information in books would be taken as knowledge, as truth, because of their immutable form.
Laat dat nu - in een moderne vorm - ook mijn bezwaar geweest zijn tegen publicaties-op-papier van het Ambtenaar 2.0 boek?

Ik ben verkocht. De komende tijd ga ik de scriptie tot mij nemen. Op de iPad, welteverstaan.
A magazine is an iPad that does noet work - PART 2



Aanvulling 11/01/2012:
En je kan het ook omdraaien: lezen is helemaal niet goed voor kinderen! (Met dank aan René Steetskamp.)

What if books came after games:

2 opmerkingen:

René Steetskamp zei

Daar hoort deze ook bij: http://www.youtube.com/watch?v=lpet4TJi41A

CHIDO zei

Mooie aanvulling, René!
Lezen is schadelijk voor de ontwikkeling van het kind ;-)

Overigens zie je binnen het spelen van spellen ook een verandering. Echte gezelligheidsspellen doen het nog steeds goed in bordvorm, vooral ook omdat er behoorlijk geïnnoveerd is. De 'intellectuele' bordspellen leggen het echter af tegen de 'intellectuele' computerspellen. SimCity was 15 jaar geleden al realistischer en - als je goed speelde - complexer dan bijvoorbeeld schaken. De huidige online turnbased spellen zijn vele malen complexer en realistischer. Al was het maar vanwege het multi-player karakter.